॥ શ્રી સ્વામિનારાયણો વિજયતે ॥
ભગવાન સ્વામિનારાયણનાં
॥ વચનામૃત ॥
Loya-7: Realizing God through the Indriyas, the Antahkaran and Experience
Nirupan
Question: “What does the Akshar-Purushottam Upāsanā mean? How should we learn it and from whom? How can we make it firm in our life?”
Yogiji Mahārāj: “Akshar means the eternal Akshardhām. Mahārāj’s form is gunātit. Without understanding Akshar, one cannot attain Purushottam’s divine abode. One cannot know Purushottam directly (without Akshar). Mahārāj has said in Vachanāmrut Loyā 7: ‘Only one who becomes brahmarup has the right to worship Purushottam.’ One can only become suitable to worship Purushottam by attaining the gunātit state.
“Shivlālbhāi has asked a question in the Swāmini Vāto (3/12): ‘How can one become brahmarup?’ Swāmi answered this question omnisciently: ‘One who understands this Sādhu as brahmarup and associates with him through thought, deed and word becomes brahmarup.’ Upon this subject, Gunātitānand Swāmi had Vachanāmrut Vartāl 11 read and then said, ‘When one becomes like this (brahmarup), one is able to remain in the service of Purushottam.’ No one else can say this. Others would hesitate, ‘How can anyone say this?’ All others sādhus are common but the Gunātit Sadhu is unique. One becomes brahmarup only if one understands the Gunātit Sādhu to be brahmarup and associates with him through thought, deed and word.
[Yogi Vāni: 25/80]
પ્રશ્ન: “અક્ષર અને પુરુષોત્તમની ઉપાસના એટલે શું? તે કેમ અને કોના થકી શીખવી? તે ઉપાસના જીવનમાં કેવી રીતે દૃઢ થાય?”
યોગીજી મહારાજ કહે, “અક્ષર એટલે સનાતન અક્ષરધામ. મહારાજનું સ્વરૂપ ગુણાતીત. અક્ષરને જાણ્યા વગર પુરુષોત્તમના ધામમાં ન જવાય. બારોબાર પુરુષોત્તમ જણાય નહીં. વચનામૃત લોયાના ૭માં મહારાજે કહ્યું છે, ‘અક્ષરધામરૂપ-બ્રહ્મરૂપ થાય તેને જ પુરુષોત્તમની ભક્તિનો અધિકાર છે.’ ગુણાતીત સ્થિતિને પામે તો જ પુરુષોત્તમને વરણીય થવાય. સ્વામીની વાતુમાં શિવલાલભાઈનો પ્રશ્ન છે, ‘બ્રહ્મરૂપ કેમ થવાય?’ સ્વામીએ અંતર્યામીપણે જવાબ દીધો છે, ‘આ સાધુને બ્રહ્મરૂપ જાણીને મન-કર્મ-વચને સંગ કરે છે તે બ્રહ્મરૂપ થાય છે.’ તે ઉપર ગુણાતીત સ્વામીએ વરતાલનું ૧૧મું વચનામૃત વંચાવીને કહ્યું જે, ‘આવો થાય છે ત્યારે પુરુષોત્તમની સેવામાં રહેવાય છે.’ બીજો કોઈ આવું બોલી ન શકે. તેને તો એમ થાય કે ‘આમ તે કહેવાતું હશે?’ બીજા બધા સાર્વજનિક સાધુ; પણ ગુણાતીત એક જ. ગુણાતીતને જ બ્રહ્મરૂપ જાણીને મન-કર્મ-વચને જો તેનો સંગ કરે તો બ્રહ્મરૂપ થાય.”
[યોગીવાણી: ૨૫/૮૦]