॥ શ્રી સ્વામિનારાયણો વિજયતે ॥

ભગવાન સ્વામિનારાયણનાં

॥ વચનામૃત ॥

Gadhada II-8: Ekādashi; ‘Gnān-Yagna’; ‘Antardrashti’

Nirupan

Gunātitānand Swāmi said, “Those who perform an [Ashwamedh] yagna send a horse in ten directions and must win all the battles (against those who capture the horse) in order to complete the yagna. Similarly, one who has attached oneself to a Sant who has won over the ten directions in the form of the ten indriyas, i.e. who never becomes attached to the sensual pleasures, is said to have completed the gnān-yagna. That is analogous to completing the [Ashwamedh] yagna by merely walking the horse around one’s courtyard.”

[Swāmini Vāto: 5/127]

ગુણાતીતાનંદ સ્વામી કહે, “યજ્ઞ કરનારા દસે દિશાયુંમાં ઘોડો ફેરવીને જીત કરીને યજ્ઞની પૂર્ણાહુતિ કરે છે. તેમ જેણે દસ ઇન્દ્રિયુંરૂપ દસ દિશાયું જીતી છે, કહેતાં જેની વૃત્તિ કોઈ વિષયમાં લેવાતી નથી તેવા સંતમાં જોડાય ત્યારે તેનો જ્ઞાનયજ્ઞ પૂરો થઈ રહ્યો, તે ફળિયામાં ઘોડો ફેરવીને યજ્ઞ કર્યા જેવું છે.

[સ્વામીની વાતો: ૫/૧૨૭]

January 1964, Mumbai. Vachanāmruts Gadhadā II-7 and Gadhadā II-8 were read during the morning discourses. Yogiji Mahārāj said, “...Introspection is to look at the manifest form of God. True meditation is to look at the manifest form of God and abiding by his commands.”

[Brahmaswarup Yogiji Mahārāj: 3/586]

જાન્યુઆરી, ૧૯૬૪, મુંબઈ. સવારે વચનામૃત ગઢડા મધ્ય ૭, ૮ વંચાયાં તે પર યોગીજી મહારાજે વાત કરી, “... પ્રગટ હોય તે સામું જોઈ રહેવું તે અંતર્દૃષ્ટિ. પ્રગટ સામું જોવું ને આજ્ઞામાં રહેવું તે સાચું ધ્યાન છે.”

[બ્રહ્મસ્વરૂપ યોગીજી મહારાજ: ૩/૫૮૬]

December 28, 1967, Mumbai. During the afternoon discourse, Yogiji Mahārāj said, “One who is a devotee of Akshar-Purushottam is constantly engaged in a gnān-yagna. Such gnān-yagna is not for one who sits idly. A true gnān-yagna is engaging in sevā.

“What is true association? True association means closeness to the Gunātit Purush. Oneness is the key. The Satpurush is the pathway to attain God.

“What is the highest spiritual state? The attainment of Gunātit. Once this is attained, all of the other virtues follow.”

[Brahmaswarup Yogiji Mahārāj: 4/595]

તા. ૨૮/૧૨/૧૯૬૭, મુંબઈ. બપોરની કથામાં યોગીજી મહારાજ કહે, “અક્ષરપુરુષોત્તમના આશ્રિત થાય તેને જ્ઞાનયજ્ઞ થયા જ કરે છે. ઊંધું વાળીને બેસવું તે જ્ઞાનયજ્ઞ નહીં. સેવા કરવી તે જ્ઞાનયજ્ઞ.

“સંબંધ કોને કહેવાય? ગુણાતીત પુરુષ પાસે આવે તે સંબંધ. એકાત્મપણું. ભગવાનને પામ્યાનો માર્ગ સત્પુરુષ છે.

“પરમપદ કોને કહેવાય? ગુણાતીતની પ્રાપ્તિ. ગુણાતીત રાખ્યા પછી ગુણ આવ્યા વગર રહેતા નથી.”

[બ્રહ્મસ્વરૂપ યોગીજી મહારાજ: ૪/૫૯૫]

While explaining the benefits of Ekādashi, Yogiji Mahārāj said, “There are many benefits of fasting:

1. Indigestion will be cured.

2. Strength is boosted.

3. The ātmā’s strength increases.

4. The Motā-Purush becomes pleased.

5. One attains realization of God.

6. Tap jevu vahālu chhe Vahālamne... (performing austerities is dear to God.)

7. The indriyas and the antahkaran can be conquered by fasting and contemplation of one’s ātmā.

8. One remains energetic and alert.

9. By fasting, one is able to wake up early and control the amount of sleep.

10. One will not fall ill of fevers.

11. The body will acquire power.

“There are many benefits. By fasting every five days, one becomes accustomed to fasting and attains merits of fasting.”

[Yogi Vāni: 24/19]

એકાદશીના ફાયદા ગણાવતાં યોગીજી મહારાજ કહે, “ઉપવાસથી ફાયદા ઘણા:

(૧) અજીર્ણ મટી જાય.

(૨) શક્તિ સચેતન થાય.

(૩) આત્મબળ વધે.

(૪) મોટાપુરુષ રાજી થાય.

(૫) ભગવાનનો સાક્ષાત્કાર થાય.

(૬) તપ જેવું વહાલું છે વહાલમને...

(૭) દેહદમન ને આત્મવિચારથી ઇન્દ્રિયો-અંતઃકરણ જિતાય.

(૮) સ્ફૂર્તિમાં રહેવાય.

(૯) ઉપવાસથી વહેલા ઉઠાય. ઊંઘનો સંકોચ રહે.

(૧૦) તાવ-તરિયો, મંદવાડ ન આવે.

(૧૧) શરીરને પાવર આવે.

“એમ ફાયદા બહુ. પાંચ દીએ ઉપવાસ કરીએ તો ટેવ પડી જાય. અપવાસથી ફળ મળે.”

[યોગીવાણી: ૨૪/૧૯]

August 15, 1967, Mumbai. During the morning discourse, Yogiji Mahārāj said, “Tāmasi yagna is like beating someone and making an accusation: ‘Why did you join outcasts? You will go to narak.’ One should not engage in gossip or other misuse of one’s indriyas. This is bad company within Satsang. Gunātit is like the fire of Brahma. One should associate with Brahma through contemplation. If a blacksmith does the job of a confectioner, he will be called a confectioner – the same goes here. Being born unto Brahma is the final stage of knowledge. Introspection is looking at the manifest form of God or within one’s heart. Many ascetics sit in apparent meditation and introspection; however this is still categorized as a physical perspective. Introspection is attaining God and the Sant.”

[Brahmaswarup Yogiji Mahārāj: 3/521]

તા. ૧૫/૮/૧૯૬૭, મુંબઈ. યોગીજી મહારાજ કહે, “‘બંડમાં ક્યાં ભળ્યા? નરકમાં જશો’ એમ કહે ને ધોકાપાટી કરે તે તામસી યજ્ઞ. ઇન્દ્રિયોથી ખટપટ, આઘું-પાછું ન કરવું. સત્સંગમાં કુસંગ કહેવાય. ગુણાતીત એ બ્રહ્માગ્નિ છે. મનન દ્વારા બ્રહ્મનો સંગ કરવો. લુહાર પણ કંદોઈનું કામ કરે તો કંદોઈ કહેવાય. બ્રહ્મને ત્યાં જનમ થયો છે એ છેલ્લી સ્થિતિનું જ્ઞાન. આ પ્રગટ જોવા કે અંદર જોવા તે અંતર્દૃષ્ટિ. ધ્યાન ધરીને ઘણા બાવા-મહાત્માઓ બેઠા છે. પણ તે બધી બાહ્યદૃષ્ટિ. જેને ભગવાન ને સંત મળ્યા તે અંતર્દૃષ્ટિ છે.”

[બ્રહ્મસ્વરૂપ યોગીજી મહારાજ: ૩/૫૨૧]

April 3, 1959, Advāl. On the day of Ekādashi, the devotees from Advāl were seated in the afternoon discourse. The Vachanāmrut Gadhadā II-8 was being discussed. Swāmishri said, “Just as one offers barley seeds and sesame seeds as sacrifice in a yagna, one should sacrifice the inclination of one’s indriyas. Which yagna? How should one perform it? Can one perform it for free or does one have to spend money? What does sacrificing mean? It means that one has completely immersed oneself in the form of God. The gopis used to say, ‘I am Krishna, I lifted the Govardhan mountain.’ Thus, one attains such oneness with God and becomes immersed in the form of God. Sacrificing the inclination of our indriyas in the form of Gunātit is yog-yagna (association through sacrifice). What does sacrificing mean? It means the inclination of the indriyas become the form of Gunātit. We gain the fruit of the yagna when all our indriyas become the form of the Sant... Gnān-yagna is when one acts introspectively. Discourses of God is gnān-yagna. What is the fruit of education? We get a job. The fruit of yagna is the realization of God.”

[Brahmaswarup Yogiji Mahārāj: 2/533]

તા. ૩/૪/૧૯૫૯, અડવાળ, એકાદશી. બપોરે કથામાં અડવાળના હરિભક્તો સૌ બેઠા હતા. વચનામૃત ગઢડા મધ્ય ૮ વચનામૃત ઉપર વાત ચાલતી હતી. સ્વામીશ્રી કહે, “યજ્ઞમાં જવ, તલ હોમે તેમ આપણે ઇન્દ્રિયોની વૃત્તિઓને હોમવી. કયો યજ્ઞ? કેમ થાય? મફત થાય છે ને? કે પૈસા ખરચવા પડે? હોમ્યું એટલે શું થયું? એ રૂપ પામી ગયો. ગોપી કહે, ‘હું કૃષ્ણ, ગોવર્ધન મેં તોળ્યો...’ એમ આપણે તદ્વત ભાવને પામી જઈએ. તો એ રૂપ થઈ જઈએ... ઇન્દ્રિયોની વૃત્તિ ગુણાતીત સ્વરૂપમાં હોમવી એ યોગયજ્ઞ. હોમવી એટલે? એ રૂપ થઈ ગયો, ગુણાતીતના આકારે વૃત્તિઓ થઈ જાય. એ ભાવને પામી જાય. સંત આકારે વૃત્તિઓ થઈ જાય ત્યારે ફળ પ્રગટ થાય... અંતર્દૃષ્ટિએ વર્તવું તે જ્ઞાનયજ્ઞ. કથાવાર્તા એ જ્ઞાનયજ્ઞ છે... ભણ્યાનું ફળ શું? નોકરી મળે. યજ્ઞનું ફળ સાક્ષાત્કાર દર્શન થાય.”

[બ્રહ્મસ્વરૂપ યોગીજી મહારાજ: ૨/૫૩૩]

September 11, 1967, Mumbai. Yogiji Mahārāj said, “When one performs a single Ekādashi fast, one gains merits equivalent to feeding 60,000 sages daily for 100,000 years. How much merit is this? A staggering amount! On that [Ekādashi] day, one should feel ecstatic.”

[Brahmaswarup Yogiji Mahārāj: 4/527]

તા. ૧૧/૯/૧૯૬૭, મુંબઈ. યોગીજી મહારાજ કહે, “એક એકાદશીનો ઉપવાસ કરીએ એનું એક લાખ વરસ સુધી રોજ ૬૦,૦૦૦ ઋષિઓને જમાડ્યા જેટલું ફળ થાય. કેટલું બધું પુણ્ય થયું? પુણ્યનો થોક! તે દિવસ ખરેખરો કેફ રાખવો.”

[બ્રહ્મસ્વરૂપ યોગીજી મહારાજ: ૪/૫૨૭]

SELECTION
TYPE * History * Mahima * Nirupan * Prasang * Summary * Akhyan VAKTA * Aksharbrahma Shri Gunatitanand Swami * Brahmaswarup Mahant Swami Maharaj * Brahmaswarup Pragji Bhakta * Brahmaswarup Pramukh Swami Maharaj * Brahmaswarup Shastriji Maharaj * Brahmaswarup Yogiji Maharaj REFERENCE * Aksharamrutam * Aksharbrahma Shri Gunatitanand Swami: Part 1 * Aksharbrahma Shri Gunatitanand Swami: Part 2 * Bhagwan Swaminarayan: Part 4 * Bhagwan Swaminarayan: Part 5 * Brahmana Sange * Brahmaswarup Pramukh Swami Maharaj: Part 1 * Brahmaswarup Pramukh Swami Maharaj: Part 2 * Brahmaswarup Pramukh Swami Maharaj: Part 3 * Brahmaswarup Pramukh Swami Maharaj: Part 4 * Brahmaswarup Pramukh Swami Maharaj: Part 5 * Brahmaswarup Pramukh Swami Maharaj: Part 6 * Brahmaswarup Pramukh Swami Maharaj: Part 7 * Brahmaswarup Pramukh Swami Maharaj: Part 8 * Brahmaswarup Shastriji Maharaj: Part 1 * Brahmaswarup Shastriji Maharaj: Part 2 * Brahmaswarup Shri Pragji Bhakta * Brahmaswarup Yogiji Maharaj: Part 1 * Brahmaswarup Yogiji Maharaj: Part 2 * Brahmaswarup Yogiji Maharaj: Part 3 * Brahmaswarup Yogiji Maharaj: Part 4 * Brahmaswarup Yogiji Maharaj: Part 5 * Brahmaswarup Yogiji Maharaj: Part 6 * Chalo Chale Ham Akshardham * Divine Memories - Part 1 * Divine Memories - Part 2 * Divine Memories - Part 3 * Jeva Me Nirakhya Re - Part 6 * Parabhakti * Sanjivani * Satsang Saurabh: Part 1 * Swabhavvash Sansar * Swamini Vato * Yogi Gita Marma * Yogi Vani * Yogiji Maharaj’s 101 Tales of Wisdom PLACE YEAR
Go

Type: Keywords Exact phrase